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Tokyo University of the Arts

The French Orchestral Cinematic Sound of the Thirties

Mardi 21 mars, 14H00-15H30, Room 5-409

mardi 21 mars 2017, Jérôme Rossi


The French cinema of the 1930s and 1940s is mostly accompanied by orchestral music mainly composed by neoclassical composers such as Jacques Ibert, Maurice Jaubert, Arthur Honegger, Georges Auric or Roland-Manuel. Through their scores and their theoretical writings on the subject, we will try to define their conception of film orchestra sound in order to identify the distinctive features of a neo-classical symphonic writing for cinema recording. We will study the number of musicians and the orchestral parts, the diversity of orchestral devices, the recurrent instruments, orchestral doubling and the use of new instruments... This paper will allow us to distinguish « French film music » from the Hollywood orchestral sound of the same period (Steiner, Waxman, Korngold).




À propos :

Maître de Conférences. Musique et musicologie.


Courrier électronique : Jérôme Rossi


Actualité de Jérôme Rossi
  • Mardi 21 novembre 2017 à 12h00

    Gérard Pesson : Concert-rencontre avec le compositeur

    TU-Nantes (Théâtre universitaire)

    Jérôme Rossi, Patrick Lang
    Solistes de l’Ensemble Utopik
    Blandine Chemin, violon François Girard, violoncelle Ludovic Frochot, piano Michel Bourcier, médiation
    Programme
    Claude Debussy (1862-1918) : « General Lavine » - eccentric, extrait du Deuxième Livre des Préludes
    Gérard Pesson (né en 1958) : No-Ja-Li (2011)
    Claude Debussy : La terrasse des audiences du clair de lune, extrait du Deuxième Livre des Préludes
    Gérard Pesson : Bruissant divisé (Hommage à Vinteuil) pour violon et violoncelle
    Robert Schumann (...)


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